La ce număr de telefon poate fi solicitată asistența medicală de urgență?

   Numărul de apel al serviciului de asistență medicală urgentă pe teritoriul Republicii Moldova este 1-1-2.
Serviciul de asistentă medicală urgentă poate fi apelat gratuit de fiecare persoană de pe telefonul fix și mobil.
Operatorii răspund în limba română, rusă, la necesitate în limba engleză, bulgară, găgăuză.

Cum se petrece comunicarea cu Dispecerul 112:

Există un set de informații obligatorie care urmează a fi oferit dispecerului în momentul solicitării serviciului de asistență medicală urgentă. De regulă, legătura cu operatorul 112 se petrece în câteva secunde. Îndată ce operatorul vă răspunde comunicați următoarea informație:

  • Ce urgență aveți (răspundeți maximal concis la întrebările operatorului)
  • Unde este urgența;
  • Adresa unde se află pacientul (în cazul în care pacientul se află în stradă este necesar de indicat punctele de reper concrete; în cazul în care solicitați în apartament: locul celui mai apropiat acces la clădire, numărul scării, etajul, codul la ușa de intrare)
  • numărul de telefon de la care apelați;
  • numele, prenumele pacientului ;
  • data nașterii (dacă este cunoscută) sau vârsta pacientului
  • prenumele persoanei care solicită asistența medicală urgentă

După caz, de către operator vor fi puse întrebări suplimentare pentru a determina gradul de urgență.

ATENȚIE! Răspundeți cât mai exact și concis la toate întrebările operatorului serviciului 1-1-2 .
Răspunsurile clare și complete la întrebările puse vor facilita ajungerea rapidă la locul solicitării a echipajului AMU. Este necesar de indicat căile de acces rapid către clădirea unde este solicitat echipajul AMU, de preîntâmpinat dacă eventual se petrec lucrări de reparații în proximitate.
  În cazul în care situația de urgență medicală s-a întâmplat în loc public, este necesar de indicat punctele de reper precise și căile de acces spre locul respectiv!
Dacă e posibil asigurați întâmpinarea echipajului AMU.

   În cazul solicitării la accident rutier este necesar să indicați numărul aproximativ de persoane accidentate, dacă printre ei sunt copii și dacă persoanele accidentate sunt încarcerate în unitatea de transport.
   După furnizarea acestor date trebuie să rămâneți la telefon pentru a fi puși în legătură cu agenția de urgență de care aveți nevoie și pentru a primi eventuale recomandări.
   Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să telefonați din nou.
Nu reluați apelul decât dacă starea de sănătate a pacientului se agravează.
  Dacă din greșeală ați apelat serviciul 1-1-2, nu închideți, rămâneți pe linie și comunicați-i operatorului că totul este în regulă. Dacă închideți, poate fi trimis un echipaj de poliție la locația dvs. pentru a investiga dacă există o problemă.
  ATENȚIE ! Păstrați calmul și răspundeți la toate întrebările operatorului, nu închideți până când nu vi se cere acest lucru.


Este necesar să evitați cu orice preț panica pentru a putea face față situației în mod inteligent.
    Când vă confruntați cu o situație de urgență este foarte important să vă concentrați asupra informației care urmează să o furnizați în momentul solicitării și să răspundeți corect la întrebările puse de operator. Evaluați situația adecvat, încercând să realizați ce se întâmplă și treceți imediat la acțiune.

Rețineți! TIMPUL este extrem de prețios în cazul unei urgențe medicale!

Cât de repede după înregistrarea apelului va sosi echipajul AMU?

     După înregistrarea apelului, în funcție de informația primită, operatorul decide prioritatea urgenței și profilul echipei de urgență care va deservi solicitarea. De obicei, solicitarea este transmisă echipajului AMU care se află cel mai aproape de locul solicitării.
Ambulanțele sunt dotate cu girofare și sirenă care permit deplasarea prioritară a autosanitarei spre locul solicitării. Însă spre regret, în perioada orelor de vârf, accesul transportului este dificil din cauza traficului supraîncărcat, de aceea vă rugăm să așteptați cu răbdare.
    În mod normal timpul de sosire la solicitare a echipei AMU în cazul urgențelor medico-chirurgicale majore constituie ≤ 10 min în localități urbane și ≤ 15 min în localități rurale.
Nu reluați apelul decât dacă starea de sănătate a pacientului se agravează.

Am sunat 1-1-2, ce ar trebui să fac în timp ce aștept?

 Frecvent se întâmplă că adresa indicată este incorectă. De aceia este necesar să numiți cât mai exact adresa pentru a evita confuziile care duc la pierderea timpului la deservirea solicitării. Dacă este posibil, persoanele apropiate ale pacientului trebuie să întâmpine echipalul de urgență la intrare în scara blocului, care ajută foarte mult la ajungerea mai rapidă la solicitare. De asemenea, nu uitați să indicați codul ușei de intrare!
    În cazul solicitării asistenței medicale de urgență la persoane necunoscute, aflate în locuri publice, este obligatoriu să așteptați sosirea echipajului de urgență.
     Dacă motivul solicitării este hemoragia externă, aplicați o presiune directă asupra rănii sângerânde, utilizând în acest scop garou care poate fi improvizat dintr-un tub de cauciuc elastic (preferabil) sau orice material flexibil, însă neelastic: cravată, fular, batic rulat pe diagonală, ciorap etc. .
În perioada nopții, aprindeți luminile din casă, pentru a facilita ca ambulanța să vă găsească cât mai repede .
Persoanelor solitare le recomandăm să solicite asistența vecinilor pentru a întâmpina echipajul AMU.
     Izolați în spații separate de încăperea unde urmează să se afle echipajul AMU animalele de companie, deoarece reacția animalului la prezența echipajului poate fi imprevizibilă, inadecvată și ar putea afecta grav personalul echipajului AMU.

Solicitarea asistenței medicale de urgență este un serviciu contra plată?

     Solicitarea serviciului de asistență medicală de urgență pe întreg teritoriu al Republicii Moldova este Gratuită, inclusiv pentru persoanele care nu dispun de polița de asigurare obligatorie de asistență medicală și călătorii internaționali.