• Solicitarea asistenței medicale  de urgență este un serviciu contra plată?

Solicitarea serviciului de asistență medicală de urgență pe întreg teritoriu al Republicii Moldova este Gratuită, inclusiv pentru persoanele care nu dispun de polița de asigurare obligatorie de asistență  medicală și călătorii internaționali.

  • La ce  număr de telefon  poate fi solicitată asistența medicală  de urgență

Numărul de apel al serviciului de asistență medicală urgentă pe  teritoriul Republicii Moldova este 1-1-2.

Serviciul de asistentă medicală urgentă poate fi  apelat gratuit de fiecare persoană de pe telefonul fix și mobil.

Operatorii răspund în limba română, rusă, la necesitate  în limba engleză, bulgară, găgăuză.

  • În ce cazuri este necesar de solicitat serviciul de asistență medicală urgentă și în                            ce cazuri solicitarea acestuia nu este necesară?

Este important de știut! Personalul medical de urgență din cadrul IMSP CNAMUP este mereu gata să vă vină în ajutor!

Serviciul de asistență medicală urgentă este obligatoriu de solicitat în următoarele cazuri:

     Dacă vedeți pe cineva în stare de inconștiență

      Înec

       Sufocare

       Arsuri severe

       Electrocutare

       Intenție/tentativă de suicid

       Traumatisme majore: în urma  accidentelor rutiere, domestice, la locul de muncă, căderi de la înălțime, vătămare grave la cap, etc.

         Dureri în piept

         Un ritm rapid al inimii (mai mult de 120-150 bătăi pe minut) în repaus, în special dacă este asociat cu dificultăți de respirație sau senzație de leșin

         Un ritm lent al inimii (mai mic de 50 bătăi pe minut)  în special asociat cu senzație de leșin

         Dureri severe de orice localizare

         Reacție alergică, în special dacă există dificultăți de respirație

         Otrăvire sau supradoze de medicamente/droguri

          Respirație severă dificilă, în special când nu se ameliorează în repaus.

          Dificultate de vorbire, amorțeală sau slăbiciune a oricărei părți a corpului

         Amețeli bruște, slăbiciune sau modificări mintale (confuzie, comportament  ciudat, dificultăți la mers)

         Orbire bruscă sau modificări ale vederii

         Tuse sau vome cu sânge

          Sângerări severe din gură, nas, vagin sau rect

          Sângerarea de la orice rană care nu se  oprește la presiune directă

          Vome severe / persistente

          Durere de cap severă

          Febră mai înaltă de 39-40 grade și perioadă îndelungată de îmbolnăvire

Stări febrile la copiii primului an de viață  ATENȚIE! Sunați imediat 1-1-2 dacă dumneavoastră (altcineva) suportați un atac de cord sau un accident vascular cerebral. Fiecare secundă contează în aceste condiții!

  • Totodată este important de cunoscut în ce cazuri NU veți solicita  serviciul de asistență medicală urgentă.

Cauza celor mai  frecvente solicitări parvenite la adresa serviciului medical de urgență este febra provocată de stări acute virale și gripă. Însă de obicei toate stările febrile care  nu depășesc limita de 39-40 grade, nu prezintă altceva de cât o stare de protecție firească a organismului, care pot fi rezolvate de sine stătător prin aplicarea metodelor simple, cunoscute în condiții de domiciliu și se calmează timp de 2-3 zile. În astfel de  situații, adresați-vă medicul dvs de familie care vă va acorda asistență medicală adecvată.

La  fel,  echipa de asistență medicală de urgență NU se solicită în cazul în care pacientul suferă de o boală cronică în afara perioadei de acutizare.

Dacă aveți o boală cronică (tensiune arterială crescută, diabet zaharat, astm bronșic, etc.) adresați-vă medicului de familie sau specialistului care vă cunoaște bine și consultația cărora  este personalizată. Echipa de urgență NU este în drept să prescrie careva  tratamente medicamentoase pentru administrare permanentă . În cazul maladiilor cronice este importantă supravegherea pacientului, posibilitatea de a aprecia starea sănătății în dinamică și la necesitate de a interveni cu careva ajustări la tratamentul indicat anterior (substituirea medicamentului sau modificarea dozei). Dacă nu sunt indicații pentru tratament în condiții de staționar, pacientul trebuie să se afle în supravegherea medicului de familie sau medicilor specialiști.

Echipa de urgență NU efectuează indicațiile medicilor de familie /medicilor specialiști.

Echipa de urgență NU are dreptul să prescrie rețete sau să elibereze careva certificate (inclusiv de confirmare a efectuării solicitării, de constatare a decesului ).

ATENȚIE!

Serviciul de urgență  acordă asistență medicală în cazuri ce pun în pericol viața pacientului, utilizând în acest scop produse farmaceutice cu acțiune rapidă și  puternică, care deseori sunt prea agresive în cazul pacienților viața cărora nu se află în pericol. De aceia nu este bine să expuneți organismul dvs influenței unor medicamente puternice care ar putea avea în final un impact negativ asupra stării sănătății.

De fiecare dată, după ce  ați recurs la solicitarea asistenței medicale urgente și nu ați fost spitalizat, adresat-vă medicului de familie.

În toate  cazurile  în care viața dumneavoastră NU este pusă în pericol și cauza solicitării NU se încadrează în lista motivelor obligatorii pentru solicitarea serviciului de urgență nominalizate anterior, NU aveți nevoie de echipa AMU, vă  veți adresa direct medicului dvs de familie,  inclusiv in zilele de weekend si sărbători, iar în afara programului de activitate a medicului de familie la  unitățile primiri urgente/secțiile de internare ale spitalelor.

În cazul traumelor ușoare care nu prezintă pericol pentru viață, este necesar să vă adresați de sine stătător la punctul traumatologic, conform locului de trai, în perioada orelor de lucru ale CMF (8-17) sau la unitățile primiri urgente/secțiile de internare ale spitalelor programul cărora este în regim non stop , unde va fi acordată asistență medicală în volum deplin fiind indicat tratament adecvat ulterior. Dacă medicul din punctul traumatologic /unitatea primiri urgente/secția de internare va considera necesar, veți fi spitalizat în secțiile de profil.

Cum se petrece comunicarea cu Dispecerul 112:

Există un set de informații obligatorie care urmează a  fi oferit dispecerului în momentul solicitării serviciului de asistență medicală urgentă. De regulă, legătura cu operatorul 112 se petrece în câteva secunde. Îndată ce operatorul vă răspunde comunicați următoarea informație:

– Ce urgență aveți (răspundeți maximal concis la întrebările operatorului)

– Unde este urgența;

– Adresa unde se află pacientul (în cazul în care pacientul se află în stradă este necesar de indicat punctele de reper concrete; în cazul în care solicitați în apartament: locul celui mai apropiat acces la clădire, numărul scării, etajul, codul la ușa de intrare)

– numărul  de telefon de la care apelați;

– numele, prenumele pacientului ;

– data nașterii (dacă este cunoscută) sau vârsta pacientului

– prenumele persoanei care solicită asistența medicală urgentă

După caz, de către operator vor fi puse  întrebări suplimentare pentru a determina gradul de urgență.

ATENȚIE! Răspundeți cât mai exact și concis la toate întrebările operatorului serviciului 1-1-2 .

Răspunsurile clare și complete la întrebările puse  vor facilita ajungerea rapidă la locul solicitării a echipajului AMU. Este necesar de indicat căile de acces rapid către clădirea unde este solicitat echipajul AMU, de preîntâmpinat dacă eventual se petrec lucrări de reparații în proximitate.

În cazul în care situația de urgență medicală s-a întâmplat în  loc public, este necesar de indicat punctele de reper precise și căile de acces spre locul respectiv!

Dacă e posibil asigurați întâmpinarea echipajului AMU.

În cazul solicitării la accident rutier este necesar să indicați numărul aproximativ de persoane accidentate, dacă printre ei sunt copii și dacă persoanele accidentate sunt încarcerate în unitatea de transport.

După furnizarea acestor date trebuie să rămâneți la telefon pentru a fi puși în legătură cu agenția de urgență de care aveți nevoie și pentru a primi eventuale recomandări.

Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să telefonați din nou.

Nu reluați apelul decât dacă starea de sănătate a pacientului se agravează.

Dacă din greșeală ați apelat serviciul 1-1-2, nu închideți, rămâneți  pe linie și comunicați-i operatorului că totul este în regulă. Dacă închideți, poate fi trimis un echipaj de poliție  la locația dvs. pentru a investiga dacă există o problemă.

ATENȚIE !   Păstrați calmul și răspundeți la toate întrebările operatorului, nu închideți până când nu vi se cere acest lucru.

Este necesar să evitați cu orice preț panica pentru a putea face față situației în mod inteligent.

Când vă confruntați cu o situație de urgență este foarte important să vă concentrați asupra informației care  urmează să o furnizați în momentul solicitării și să răspundeți corect la întrebările puse de operator. Evaluați situația adecvat,  încercând să realizați ce se întâmplă și treceți imediat la acțiune.

Rețineți! TIMPUL este extrem de prețios în cazul unei urgențe medicale!

  •  Cât de repede după înregistrarea apelului va sosi echipajul AMU?

După înregistrarea apelului,  în funcție de informația primită, operatorul decide prioritatea urgenței și profilul echipei de urgență care va deservi solicitarea.  De obicei, solicitarea este transmisă echipajului AMU care se află cel mai aproape de locul solicitării.

Ambulanțele sunt dotate cu girofare și sirenă care permit deplasarea prioritară a autosanitarei spre locul solicitării. Însă spre regret, în perioada orelor de vârf, accesul transportului este  dificil din cauza traficului supraîncărcat, de aceea vă rugăm să așteptați cu răbdare.

În mod normal  timpul de sosire la solicitare a echipei AMU în cazul urgențelor medico-chirurgicale majore constituie  ≤ 10 min în localități urbane și ≤ 15 min în localități rurale.

Nu reluați apelul decât dacă starea de sănătate a pacientului se agravează.

  • Am sunat 1-1-2, ce ar trebui să fac în timp ce aștept?

Frecvent se întâmplă că adresa indicată este incorectă. De aceia este necesar să numiți cât mai exact adresa pentru a evita confuziile care duc la pierderea timpului la deservirea  solicitării. Dacă este posibil, persoanele apropiate ale pacientului trebuie să întâmpine echipalul de urgență la intrare în scara blocului, care ajută foarte mult la ajungerea mai rapidă la solicitare. De asemenea, nu uitați să indicați codul ușei de intrare!

În cazul solicitării asistenței medicale de urgență la persoane necunoscute, aflate în locuri publice, este obligatoriu să așteptați sosirea echipajului de urgență.

Dacă motivul solicitării este hemoragia externă, aplicați o presiune directă asupra  rănii sângerânde, utilizând în acest scop garou care poate fi improvizat dintr-un tub de cauciuc elastic (preferabil) sau orice material flexibil, însă neelastic: cravată, fular, batic rulat pe diagonală, ciorap etc. .

În perioada nopții, aprindeți  luminile din casă, pentru a facilita ca ambulanța să vă găsească cât mai repede .

Persoanelor solitare le recomandăm să solicite asistența vecinilor pentru a întâmpina echipajul AMU.

Izolați în spații separate de încăperea unde urmează să se afle echipajul AMU animalele de companie,  deoarece reacția animalului la prezența echipajului poate fi imprevizibilă, inadecvată și ar putea afecta grav personalul echipajului AMU.

  • Este obligatoriu să aștept echipajul AMU sau pot să mă adresez de sine stătător la spital ?

Dacă s-a întâmplat ceva cu dvs sau cu persoana apropiată și dispuneți de transport personal, iar starea pacientului permite să ajungeți de sine stătător până la unitatea primiri urgente /secția de internare a spitalului, puteți face asta fără să așteptați sosirea echipei AMU. În orice Unitate primiri urgente /secție de internare a spitalului veți primi asistență medicală adecvată, iar la necesitate veți fi spitalizat.

În cazul în care ați înregistrat solicitarea la 1-1-2, iar intre timp ați decis să vă deplasați de sine stătător spre Unitate primiri urgente /secție de internare a spitalului, este obligatoriu să informați serviciul 1-1-2 despre anularea solicitării.

Atenție! În scopul evitării complicațiilor în cazul accidentelor rutiere sau a traumatismelor ce necesită o  atenție deosebită, vă rugăm să evitați transportul pacientului cu unitatea de transport personal sau de ocazie. Așteptați sosirea ambulanței!

Frecvent se întâmplă că adresa indicată este incorectă. De aceia este necesar să numiți cât mai exact adresa pentru a evita confuziile care duc la pierderea timpului la deservirea  solicitării. Dacă este posibil, persoanele apropiate ale pacientului trebuie să întâmpine echipalul de urgență la intrare în scara blocului, care ajută foarte mult la ajungerea mai rapidă la solicitare. De asemenea, nu uitați să indicați codul ușei de intrare!

În cazul solicitării asistenței medicale de urgență la persoane necunoscute, aflate în locuri publice, este obligatoriu să așteptați sosirea echipajului de urgență.

Dacă motivul solicitării este hemoragia externă, aplicați o presiune directă asupra  rănii sângerânde, utilizând în acest scop garou care poate fi improvizat dintr-un tub de cauciuc elastic (preferabil) sau orice material flexibil, însă neelastic: cravată, fular, batic rulat pe diagonală, ciorap etc. .

În perioada nopții, aprindeți  luminile din casă, pentru a facilita ca ambulanța să vă găsească cât mai repede .

Persoanelor solitare le recomandăm să solicite asistența vecinilor pentru a întâmpina echipajul AMU.

Izolați în spații separate de încăperea unde urmează să se afle echipajul AMU animalele de companie,  deoarece reacția animalului la prezența echipajului poate fi imprevizibilă, inadecvată și ar putea afecta grav personalul echipajului AMU.

  • Este obligatoriu să aștept echipajul AMU sau pot să mă adresez de sine stătător la spital ?

Dacă s-a întâmplat ceva cu dvs sau cu persoana apropiată și dispuneți de transport personal, iar starea pacientului permite să ajungeți de sine stătător până la unitatea primiri urgente /secția de internare a spitalului, puteți face asta fără să așteptați sosirea echipei AMU. În orice Unitate primiri urgente /secție de internare a spitalului veți primi asistență medicală adecvată, iar la necesitate veți fi spitalizat.

În cazul în care ați înregistrat solicitarea la 1-1-2, iar intre timp ați decis să vă deplasați de sine stătător spre Unitate primiri urgente /secție de internare a spitalului, este obligatoriu să informați serviciul 1-1-2 despre anularea solicitării.

Atenție! În scopul evitării complicațiilor în cazul accidentelor rutiere sau a traumatismelor ce necesită o  atenție deosebită, vă rugăm să evitați transportul pacientului cu unitatea de transport personal sau de ocazie. Așteptați sosirea ambulanței!

  • Pentru ce port responsabilitate?

Purtați  responsabilitate conform legislației in vigoare:

-Pentru alertare falsă – înștiințare sau solicitare de ajutor intenționat falsă şi/sau eronată, realizată prin apelarea numărului 112 .

   –  Pentru apelare abuzivă – apelare repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită intervenția serviciului de asistenta medicală urgentă.

–  În asemenea cazuri Codul Contravențional al Republicii Moldova prevede aplicarea amendei de la 12 la 30 de unități convenționale sau muncă neremunerată în folosul comunității de la 40 la 60 de ore.

-Pentru comportament agresiv și violent la adresa personalului medical.

În asemenea cazuri Codul Contravențional al Republicii Moldova prevede următoarele sancțiuni:

–   Pentru jignirea premeditată a onoarei, demnității sau reputației profesionale a colaboratorilor medicali  în exercițiul funcțiunii, se sancționează cu amendă de la 10 la 25 de unități convenționale .

– Pentru agresiunea lucrătorilor medicali însoțită de acte de huliganism și/sau vătămare corporală se sancționează cu amendă de la 50 la 150 de unități convenționale sau cu arest contravențional de până la 15 zile.