• 1. Solicitarea asistenței medicale urgente este un serviciu contra plată?

    Solicitarea Serviciului de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească pe întreg teritoriu al Republicii Moldova este Gratuită, inclusiv pentru persoanele care nu dispun de polița de asigurare obligatorie de asistență medicală, precum și pentru călătorii internaționali.

  • 2. La ce număr de telefon poate fi solicitată asistența medicală urgentă?

    Numărul de apel al Serviciului de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească pe teritoriul Republicii Moldova este 112. Serviciul de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească poate fi apelat Gratuit de către orice persoană de pe telefonul fix sau mobil. Operatorii Serviciului 112 răspund în limba română, rusă, la necesitate în limba engleză, bulgară, găgăuză.
  • 3. În ce cazuri trebuie să solicit asistență medicală urgentă la numărul 112?

    Este important de știut! Personalul medical de urgență din cadrul IMSP CNAMUP este mereu gata să vă vină în ajutor! Solicitarea Serviciului de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească este obligatorie în următoarele cazuri:

    • Dacă vedeți pe cineva în stare de inconștiență
    • Înec
    • Sufocare
    • Arsuri severe
    • Electrocutare
    • Intenție/tentativă de suicid
    • Traumatisme majore: în urma accidentelor rutiere, domestice, la locul de muncă, căderi de la înălțime, vătămare gravă la cap, etc.
    • Dureri în piept
    • Un ritm rapid al inimii (mai mult de 120-150 bătăi pe minut) în repaus, în special dacă este asociat cu dificultăți de respirație sau senzație de leșin
    • Un ritm lent al inimii (mai mic de 50 bătăi pe minut) în special asociat cu senzație de leșin
    • Dureri severe de orice localizare
    • Reacție alergică, în special dacă există dificultăți de respirație
    • Otrăvire sau supradoze de medicamente/droguri
    • Respirație severă dificilă, în special când nu se ameliorează în repaus.
    • Dificultate de vorbire, amorțeală sau slăbiciune al oricărei părți a corpului
    • Amețeli bruște, slăbiciune sau modificări mintale (confuzie, comportament ciudat, dificultăți la mers)
    • Orbire bruscă sau modificări ale vederii
    • Tuse sau vome cu sânge
    • Sângerări severe din gură, nas, vagin sau rect
    • Sângerarea de la orice rană care nu se oprește la presiune direct
    • Vome severe/persistente
    • Durere de cap severă
    • Febră mai înaltă de 39-40 grade și perioadă îndelungată de îmbolnăvire
    • Stări febrile la copiii primului an de viață
    ATENȚIE! Apelați imediat 112 dacă suspectați că dumneavoastră (ori altcineva) suportați un atac de cord sau un accident vascular cerebral. În asemenea situații FIECARE secundă contează!
  • 4. În ce cazuri ar trebui să evit solicitarea asistenței medicale urgente?

    Cauza celor mai frecvente solicitări parvenite la adresa serviciului de asistență medicală urgentă este febra provocată de stări acute virale și gripă. Însă de obicei toate stările febrile care nu depășesc limita de 39-40 grade, nu prezintă altceva decât o stare de protecție firească a organismului, care poate fi rezolvată de sine stătător prin aplicarea metodelor simple, cunoscute în condiții de domiciliu și se calmează timp de 2-3 zile. În astfel de situații, adresați vă medicului de familie care vă va acorda asistență medicală adecvată.

    La fel, echipa de asistență medicală urgentă NU se solicită în cazul în care pacientul suferă de o boală cronică în afara perioadei de acutizare. Dacă aveți o boală cronică (tensiune arterială crescută, diabet zaharat, astm bronșic, etc.) adresați vă medicului de familie (medicului specialist) care vă cunoaște bine și consultația căruia este personalizată. Echipa de urgență NU este în drept să prescrie careva tratamente medicamentoase pentru administrare permanentă. În cazul maladiilor cronice este importantă supravegherea pacientului, posibilitatea de a aprecia starea sănătății în dinamică și la necesitate de a interveni cu careva ajustări la tratamentul indicat anterior (substituirea medicamentului sau modificarea dozei). Dacă nu sunt indicații pentru tratament în condiții de spital, pacientul trebuie să se afle în supravegherea medicului de familie sau medicului specialist.

    De asemenea, echipa de asistență medicala urgentă NU execută indicațiile medicilor de familie /medicilor specialiști.

    Echipa de asistență medicală urgentă NU are dreptul să prescrie rețete sau să elibereze careva certificate (ex. de confirmare a solicitării efectuate, de constatare a decesului).

    ATENȚIE!

    Serviciul de urgență acordă asistență medicală în cazuri care pun în pericol viața pacientului, utilizând în acest scop produse farmaceutice cu acțiune rapidă și puternică, care deseori sunt prea agresive în cazul pacienților viața cărora nu se află în pericol.

    De fiecare dată, după ce ați recurs la solicitarea asistenței medicale urgente și nu ați fost spitalizat, adresați vă medicului de familie.

    În toate cazurile în care viața dumneavoastră NU este pusă în pericol și cauza solicitării NU se încadrează în lista motivelor obligatorii pentru solicitarea serviciului de asistență medicală urgentă nominalizate anterior, NU aveți nevoie de echipa de asistență medicală urgentă. Vă veți adresa direct medicului de familie, inclusiv in zilele de weekend și sărbători, iar în afara programului de activitate a medicului de familie, la unitatea primiri urgente / secția de internare din cadrul spitalelor.

    În cazul traumelor ușoare care nu prezintă pericol pentru viață, este necesar să vă adresați de sine stătător la punctul traumatologic, conform locului de trai, în perioada orelor de lucru ale Centrelor Medicilor de Familie (8.00-18.00) sau la unitățile primiri urgente din cadrul spitalelor, programul cărora este în regim non stop, unde va fi acordată asistență medicală în volum deplin, fiind ulterior indicat tratament adecvat. După caz, medicul din punctul traumatologic /unitatea primiri urgente/secția de internare a spitalului va decide oportunitatea spitalizării în secția de profil.

  • 5. Cum se petrece comunicarea cu operatorul 112?

    Există un set de informații obligatorii care urmează a fi oferit operatorului 112 în momentul solicitării serviciului de asistență medicală urgentă. De regulă, legătura cu operatorul serviciului 112 se petrece în câteva secunde. Îndată ce operatorul vă răspunde comunicați următoarea informație:

    • Ce urgență aveți;
    • Unde este urgența;
    • Adresa unde se află pacientul (în cazul în care pacientul se află în stradă, loc public este necesar de indicat punctele de reper precise și căile de acces spre locul respectiv. În cazul în care solicitați asistență medicală urgentă în apartament: locul celui mai apropiat acces la clădire, numărul scării, etajul, codul la ușa de intrare)
    • Numărul de telefon de la care apelați;
    • Numele, prenumele pacientului;
    • Data nașterii (dacă este cunoscută) sau vârsta pacientului;
    • Prenumele persoanei care solicită asistență medicală urgentă;

    După caz, de către operator vor fi puse întrebări suplimentare pentru a determina gradul de urgență.

    ATENȚIE! Răspundeți cât mai exact și succint la toate întrebările operatorului serviciului 112.

    Frecvent se întâmplă că adresa și/sau codul ușii de intrare sunt indicate incorect. De aceea este necesar să specificați cât mai exact această informație, pentru a evita confuziile care duc la pierderea timpului la deservirea solicitării. La fel, este necesar de indicat căile de acces rapid către clădirea unde este solicitat echipajul de asistență medicală urgentă, de preîntâmpinat dacă eventual se petrec lucrări de reparații în proximitate.

    Răspunsurile clare și complete la întrebările puse vor facilita ajungerea rapidă la locul solicitării a echipajului de asistență medicală urgentă.

    În cazul solicitării la accident rutier este necesar să indicați numărul aproximativ de persoane accidentate, inclusiv dacă printre ei sunt copii și dacă persoanele accidentate sunt încarcerate în unitatea de transport.

    După furnizarea acestor date trebuie să rămâneți la telefon pentru a fi puși în legătură cu agenția de urgență de care aveți nevoie și pentru a primi eventuale recomandări.

    Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să telefonați din nou.

    Dacă din greșeală ați apelat serviciul 112, nu închideți, rămâneți pe linie și comunicați operatorului că totul este în regulă. Dacă închideți, spre locația dvs poate fi trimis un echipaj de poliție pentru a investiga dacă există o problemă.

    ATENȚIE! Păstrați calmul și răspundeți la toate întrebările operatorului, nu închideți până când nu vi se cere acest lucru.
    Este necesar să evitați cu orice preț panica pentru a putea face față situației în mod inteligent.
    Rețineți! TIMPUL este extrem de prețios în cazul unei urgențe medicale!

  • 6. Cât de repede după înregistrarea apelului va sosi echipajul de asistență medicală urgentă?

    După înregistrarea apelului, în funcție de informația primită, operatorul decide prioritatea urgenței medicale și profilul echipei de urgență care va deservi solicitarea. De obicei, solicitarea este transmisă echipajului de asistență medicală urgentă care se află la cea mai mică distanță de la locul solicitării.

    Ambulanțele sunt dotate cu girofare și sirenă care permit deplasarea prioritară a autosanitarei spre locul solicitării. Însă în perioada orelor de vârf, accesul transportului este dificil din cauza traficului supraîncărcat, de aceea vă rugăm să așteptați cu răbdare.

    În mod normal, în cazul urgențelor medico-chirurgicale majore, timpul de sosire a echipei de asistență medicală urgentă la solicitare constituie ≤ 15 min în localități urbane și ≤ 25 min în localități rurale. Nu reluați apelul decât dacă starea de sănătate a pacientului se agravează.

  • 7. Am solicitat asistență medicală urgentă la numărul 112, ce ar trebui să fac în timp ce aștept?

    • Dacă motivul solicitării este o hemoragie externă, aplicați o presiune directă asupra rănii sângerânde, utilizând în acest scop garou care poate fi improvizat dintr-un tub de cauciuc elastic (preferabil) sau orice material flexibil, însă neelastic: cravată, fular, batic rulat pe diagonală, ciorap etc. Vă rugăm să fixați timpul aplicării garoului (dacă este posibil printr-o inscripție pe o foaie de hârtie atașată de garou).
    • Dacă este posibil, asigurați întâmpinarea echipajul de asistență medicală urgentă la intrare în scara blocului/locuinței sau semnalizarea în cazul urgenței medicale în locuri publice, fapt care ajută semnificativ la ajungerea mai rapidă la solicitare. Persoanelor solitare le recomandăm să solicite asistența vecinilor în acest sens.
    • În perioada nopții, aprindeți luminile din casă, pentru a facilita ca ambulanța să vă găsească cât mai repede.
    • Izolați animalele de companie în spații separate de încăperea unde urmează să se afle echipajul de asistență medicală urgentă.
    • În cazul solicitării asistenței medicale de urgență la persoane necunoscute, aflate în locuri publice, este obligatoriu să așteptați sosirea echipajului de asistență medicală urgentă.
  • 8. Este obligatoriu să aștept echipajul de asistență medicală urgentă sau aș putea să mă adresez de sine stătător la spital?

    Dacă cu dvs sau cu persoana apropiată s-a întâmplat ceva și dispuneți de transport personal, iar starea pacientului permite să ajungeți în siguranță, de sine stătător până la unitatea primiri urgente /secția de internare a spitalului, puteți face acest lucru, fără să așteptați sosirea echipajului de asistență medicală urgentă. În orice Unitate primiri urgente /secție de internare a spitalului veți primi asistență medicală adecvată, iar la necesitate veți fi spitalizat.

    În cazul în care ați înregistrat deja solicitarea la numărul 112, iar între timp ați decis să vă deplasați de sine stătător spre Unitatea primiri urgente /secția de internare a spitalului, este obligatoriu să informați operatorul 112 despre anularea solicitării.

    Attenție! În scopul evitării complicațiilor în cazul accidentelor rutiere sau a traumatismelor ce necesită o atenție deosebită, vă rugăm să evitați transportarea pacientului cu unitatea de transport personal sau de ocazie. Așteptați sosirea ambulanței!

  • 9. Pentru ce port responsabilitate legală?

    Purtați responsabilitate legală conform legislației Republicii Moldova în vigoare pentru:

    • alertare falsă – înștiințare sau solicitare de ajutor intenționat falsă şi/sau eronată, realizată prin apelarea numărului 112 pentru determinarea alarmării Serviciului 112 sau a intervenției serviciilor specializate de urgenţă în mod nejustificat.
    • apelare abuzivă – apelare repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită intervenția serviciului de asistență medicală urgentă.
    • În asemenea cazuri conform art. 342 din Codul Contravențional al Republicii Moldova, solicitarea intenționat falsă a serviciului de salvatori şi pompieri, a poliţiei, a serviciului de ajutor medical urgent, a altor servicii specializate se sancționează cu amendă de la 30 la 60 de unităţi convenţionale sau cu muncă neremunerată în folosul comunităţii de la 40 la 60 de ore.

    • Pentru comportament agresiv și violent (ultragierea) la adresa personalului medical În asemenea cazuri, Codul Contravențional al Republicii Moldova (art. 77-2) prevede următoarele sancțiuni:
    • Ultragierea medicului sau a lucrătorului medical, adică jignirea premeditată a onoarei, demnităţii sau reputaţiei profesionale a acestuia, în exerciţiul funcţiunii se sancţionează cu amendă de la 10 la 25 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice.
  • Ultragierea medicului sau a lucrătorului medical însoţită de acte de huliganism şi/sau vătămare corporală, se sancţionează cu amendă de la 50 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice sau cu arest contravenţional de până la 15 zile.